Wednesday, February 23, 2011

car accident

slm.
tu..kenal kan kat sebelah tu gambar apa? kereta xcident(gmbr ihsan dari google). alkisah kereta merahku..yang selalu la aku bawa korang2 semua jalan-jalan tu..ter-eksiden pulak pagi tadi..hancur bonet depan, bumper sume la..ni semua gara-gara ecah la, syok2 aku tido pagi..tetiba mak kejut. memang tekejut la..takut la kan kot2 adeq kesayangan aku tu tercedera ke..dengar mak cakap die x ape2, kereta je la yang teruk.. terus ak zzzzzzzzzzzzzzzzzzz sambung tido..hehe tapi x lame, pastu abah membebel suruh cepat2 nak pergi tengok..aishh..malas betol ak bangun awal2 pagi ni.

sampai tempat kejadian, sedih pulak aku tengok kereta merah aku tu..tersadai tepi jalan n ecah dengan gaya ala-ala model boleh pulak duk pusing2 ngan payung kt tepi jln. sengal la jugak. ecah cakap kereta depan brek mengejut dan die pulak x sempat nak brek..apa lagi kan, cium la bontot kereta Honda crv tu..dengan garang pakcik honda tu turun dan minta duit. minta duit??? macam @$%^. naseb la ada pakcik foreman..die ckp "ape mintak2 duit ni..kita setle kat balai la, claim insuran.." bagus kn pakcik foreman ni.. dengan itu, berkoyan-koyan la kami pergi balai trafik. buat report la..

ops..report atas nama abah la..coz kalo atas nama ecah, nanti ade 2 saman pulak, saman owner kereta(abah la tu...) dan satu lagi saman ecah (akibat nye abesh la P die..da la P x abesh lagi..). aku dengan mengada-ngada teman la abah buat report. sebab aku x nak tunggu dalam kereta, bosan kotttt.

in da middle..jeng jeng jeng.. hehe aku sebagai cahaya yang lagi bercahaya dan peramah memulakan bicara, tegur kiri, tegur kanan, tegur semua orang. sembang2 ngan pakcik2..baek kan aku..hahaha

pakcik yang tengah rancak bersembang dengan aku datang balai sebab teman kawan die buat repot. eksiden nye petang semalam, tapi pagi baru datang. sempat lagi la..coz repot leh wat 24 dari masa kejadian. tapi dari kisah die, kesian la dengar. kawan die yang buat repot tu..aku bagi name uncle la.. alkisah uncle ni pandu kereta dengan kelajuan yang perlahan sebab die nak belok kiri..bagi signal ke kiri, tapi die x terus belok, sebab dari arah bertentangan. ada sorang aweq cu ngah bawa skuter dengan kelajuan maksimumm!! sambil ngah ckp tepon (memang bangang gile laaa). aweq cun sebab syok sangat duk begayut ngan pakwe die, sampai x sedar kereta uncle yang berhenti tengah2 jalan. dengan bergaya nya aweq cun ni rempuh kereta uncle dan aweq cun cam bola lagaknya. terpelanting! (tu la ko..da la x pki helmet, lagi ckp tepon, lagi mau bawak mcm nk rempit laju nye..)

gambar ehsan dari google. lebih kurang macam ni la tua nya uncle tu..dalam hati aku ni, lau gini gaya nya tua, bukan uncle da ni..dah kire atok ni. grandfather oke!

uncle yang terkejut dengan kejadian ni. terus balik rumah. x buat repot. uncle tu ckp kat pakcik, die takot, takot orang pukul die, sbab aweq cun tu langgar die.. (alahai uncle, dah la terang2 bukan salah uncle, xkan la orang kampung nak belasah kot, lau uncle tu orang muda, memang ada kemungkinan la kene belasah dulu sebelum orang kampung tanye..) nampak sangat yang uncle ni dalam di lema dan susah hati kan.

tapi satu yang aku xphm, menurut cerita pakcik, uncle ni ad 9 orang anak. ramai kan, aku baru 6 orang adeq bradik. kenapa dalam 9 orang anak ni, satu pun xboleh tolong seorang ayah yang dalam kesusahan???? aku memang x paham betol la. macam mane la dieorg boleh abaikan seorang ayah yang da tua ni. kesian dowh.. masa uncle ni keluar dari balai, aku rasa sayu gile la..uncle ni aku bajet umur dalam 60-70 tahun dah la.. kesian la, nampak sangat alis muka uncle ni susah hati..bongok tol anak die..tetiba aku rasa marah..emo kan..hehehe

peringatan untuk diri sendiri dan untuk korang2 semua jugak. walau sejahat mana, sebaik mana seorang ayah, dia tetap ayah. walau siapa pun dia, die tetap ayah. jangan la jadi macam cerita di atas.. kesian weyh. kalau buat baik pada seorang ayah, xde nye Tuhan tu nak bagi dosa..Tuhan ciap tambah pahala lagi sebab berbuat baik kepada ibu bapa.



by cahaya

1 comment:

emao said...

woooiii...ecah..gnas tol hg niiiii..